Kwaliteit
Bij het ABA Huis vinden we dat elk kind recht heeft op ontwikkeling en we geloven dat elk kind zich kan ontwikkelen. Het is voor ons belangrijk dat de werkwijze hierbij aansluit en we ons handelen kunnen verantwoorden. We streven er daarom naar elke dag persoonlijke en veilige zorg te leveren van een zo’n hoog mogelijk, kwalitatief niveau. Dit doen we niet alleen door het volgen van protocollen en richtlijnen, maar vooral door continue bezig te zijn met wat goed gaat en beter kan. Een belangrijke bron zijn de resultaten van ervaringen van kinderen, ouders en medewerkers en de evaluaties over de ontwikkeling van kinderen.
Kwaliteit lever je niet alleen, daarom stimuleren we de betrokkenheid en het kwaliteitsbewustzijn van alle medewerkers. We geloven dat iedere medewerker kwaliteiten heeft die ons kunnen helpen om elke dag beter te worden. Zo staan we samen sterk in kwaliteit!
HKZ Keurmerk
Het ABA Huis vindt het belangrijk om de kwaliteit van haar diensten toetsbaar en aantoonbaar te maken. We zijn sinds 2013 aantoonbaar gecertificeerd volgens de HKZ normen, welke jaarlijks worden getoetst door het Keurmerk Instituut.
De HKZ normen zijn niet de enige normen waar we aan (willen) voldoen. Daarom houden we overige regel- en wetgeving continue bij op veranderingen, zoals het kwaliteitskader Jeugd. Daarnaast zorgen we ervoor dat we goed zicht blijven houden en voldoen aan de eisen van onze financierders.
Meldcode
Verwijsindex
Het ABA Huis verwerkt de gegevens van het kind in de Verwijsindex. De Verwijsindex is een systeem waarin
het ABA Huis kan zien welke andere partijen betrokken zijn bij een kind.
Veiligheid
Het ABA Huis vindt het belangrijk dat uw kind veilige zorg krijgt, daarom hebben wij een veiligheidsbeleid. De veiligheid borgen we onder andere met gekwalificeerd personeel, kindvriendelijke lokalen voorzien van een tagsysteem, te letten op voedselveiligheid en allergieën en tijdens het buiten spelen goed op uw kind te letten. Gelukkig komt het zeer zelden voor, maar als een kind wegloopt heeft het ABA Huis een vermissingsprotocol om in te zetten.
AVG
Privacy
Om goede en volledige zorg te kunnen leveren, heeft het ABA Huis gegevens van (toekomstige) cliënten nodig. We maken gebruik van een contactformulier op onze website en iedere client heeft zijn eigen elektronisch dossier. Wij gaan vertrouwelijk om met de gegevens van onze cliënten en houden ons aan de Europese Privacywet (AVG). Dat betekent dat wij de volgende regels hebben:
- Wij bewaren alleen gegevens die nodig zijn voor de dienstverlening.
- Wij verwijderen alle gegevens wanneer de bewaartermijn is verstreken.
- Wij zorgen voor goede beveiliging van alle dossiers.
- Wij vragen toestemming (wanneer dat nodig is) voor het delen van gegevens.
- Wij respecteren de privacyrechten van alle cliënten.

Lees het volledige privacyreglement voor meer informatie over hoe wij omgaan met gegevens en uw privacy.
Zie de privacyverklaringen hieronder om te lezen hoe wij omgaan met beeldmateriaal t.b.v. behandelingen en met de privacy omtrent de inzage in cliëntdossiers
Privacyverklaring ABA Huis Gebruik van beeldmateriaal ten behoeve van de behandeling van cliënten
Privacyverklaring ABA Huis Inzage elektronisch cliëntdossier
Klachten
Wij vinden het belangrijk dat u tevreden bent over onze dienstverlening. Dit horen wij uiteraard graag terug. Mocht u echter een klacht hebben dan kunt u daar verschillende dingen mee doen. Wij gaan graag met u in gesprek om de inhoud van de klacht te horen. U kunt een gesprek aanvragen met een trainer, behandelaar of teamleider. Samen gaan we op zoek naar een oplossing.
U kunt ook altijd ondersteuning krijgen als u iets met uw klacht wilt doen, of als u toch besluit om uw klacht met iemand anders te bespreken. Het ABA Huis biedt hiervoor onderstaande mogelijkheden.
Margriet Maris is een onafhankelijke klachtenfunctionaris en tevens cliëntvertrouwenspersoon. U kunt bij Margriet terecht met vragen, problemen of klachten over de zorg- en dienstverlening of de bejegening. U krijgt informatie en wordt geadviseerd bij het vinden van een oplossing. Ook kunt u ondersteuning krijgen bij het indienen van een (formele) klacht.
U kunt een afspraak maken per email via margriet@hetvolstevertrouwen.nl of telefonisch 06 5116 6161. De afspraak kan plaatsvinden op het kantoor van het ABA Huis, op kantoor of op een plek die u prettig vindt.
Een andere mogelijkheid is dat u uw klacht naar de klachtencommissie stuurt. Het ABA Huis is aangesloten bij de klachtencommissie Quasir. De klachtencommissie is onafhankelijk en doet onderzoek naar uw klacht door alle partijen te horen. Vervolgens volgt er een uitspraak.
U kunt uw klacht indienen per e-mail via info@quasir.nl of telefonisch 085 487 4012.
Blijft uw klacht bestaan, dan kunt u ook nog contact opnemen met de geschillencommissie zorg. Het ABA Huis is aangesloten bij de geschillencommissie zorg. Dit is een landelijke onafhankelijke commissie. De voorwaarde is wel dat u eerst uw klacht heeft geuit bij het ABA Huis, de klachtenfunctionaris en/of de klachtencommissie.
U kunt uw klacht indienen via de website www.degeschillencommissie.nl of telefonisch 070 310 53 80.
De klachtenfunctionaris en commissies gaan vertrouwelijk om met uw informatie. Ze hebben een onafhankelijke positie en doet niets zonder uw toestemming. Ze hoeven geen verantwoording af te leggen aan directie, teamleiders of andere medewerkers van het ABA Huis.
Eenmaal per jaar leggen zij verantwoording af via een jaarverslag. De gegevens in dat verslag zijn anoniem en niet terug te voeren op de betrokken personen.
Het ABA Huis heeft een klachtenreglement waarin bovenstaande informatie uitgebreid aan u wordt uitgelegd. Klik hier voor het klachtenreglement.
Heeft u een klacht die valt onder de jeugdwet? Dan kunt u contact opnemen met het AKJ. De dienstverlening van het AKJ is onafhankelijk en kosteloos. Het AKJ informeert, adviseert en ondersteunt iedereen met vragen of klachten over de jeugdzorg. Voor meer informatie en contactgegevens: Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ)
De Kinderombudsman behandelt vragen en klachten over de gemeente en over aanbieders op het gebied van jeugdhulp en onderwijs. Per gemeente is een kinderombudsman beschikbaar. U kunt een beroep doen op de kinderombudsman als u het bijvoorbeeld niet eens bent met de uitspraak van de onafhankelijke klachtencommissie.
Weten wanneer u nog meer de Kinderombudsman kan inschakelen? Hieronder vindt u de contactgegevens van de landelijke Kinderombudsman.
Landelijke Kinderombudsman: www.dekinderombudsman.nl
Telefoonnummer: 0800- 8765432 (tussen 12.00 uur – 17:00 uur bereikbaar)
Complimenten en tips over onze dienstverlening zijn uiteraard altijd welkom.
Wij ontvangen deze graag via info@abahuis.nl. Alvast hartelijk dank!